Які пільги для електромобілів найкращі: світовий досвід

23 11 2015

Коментарі:

2
 Листопад 23, 2015
 2

Україна ризикує повторити долю Німеччини та Франції, які досі не можуть втілити в життя свої електромобільні плани, якщо Верховна Рада 24 листопада не скасує ПДВ на електромобілі, а натомість лише запровадить дотації.

Світова практика показує, що найкраще стимулює розвиток електромобільного ринку звільнення від податків та зборів. Країни, які вирішили, що власникам електромобілів достатньо виплатити субсидії, не мають вагомих результатів. Водночас, субсидії залишаються ефективним інструментом міських програм сприяння поширенню електрокарів.

 

Де програми стимулювання електромобілів працюють найефективніше

Далеко не всі країни, що запровадили пільги для покупців та власників електромобілів, отримали однакові результати. За даними Ev-sales, статистика за жовтень 2015 року виглядає так:

statis

Як бачимо, Норвегія іде з великим відривом: майже чверть авто, закуповуваних її громадянами, є електричними, а за підсумками 1 кварталу 2015 ця цифра складала навіть 33%, і вплала лише тому, що уряд вирішив скасувати частину пільг. Наступні у списку – Нідерланди, які також досить істотно випереджають своїх наступників.

 

Які пільги для електромобілістів практикують різні країни

Як бачимо з таблички, базованої на даних німецької Cesifo-Group, найбільший успіх електромобілі мали серед країн із високим податковим навантаженням, у яких утримання автомобіля (враховуючи ціни на бензин та ремонт) займає значну частку у сімейному бюджеті. Якщо до цього додати продуману політику пільг, отримаємо Норвегію.

Країна ПДВ, % від вартості авто Разові податкові платежі Регулярні податкові платежі Субсидії, євро Примітка
Норвегія 25 / Електромобілі звільнено Реєстраційний платіж, залежний від маси авто і викидів. Електромобілі звільнено. Річний платіж порядку 350 євро Реєстраційний платіж разом з ПДВ складає 40-50% сумарної вартості авто
Нідерланди 21 Реєстраційний платіж, від якого електромобілі звільнено. Річний платіж, залежний від ваги авто і викидів. Електромобілі звільнено від нього. 3000 ПДВ, реєстраційний платіж та чотирирічний річний платіж складають 30% від вартості авто
Великобританія 20 Акциз за перший рік користування, що залежить від ціни авто і рівня викидів. Електромобілі звільнено Акциз за подальші роки користування. Електромобілі звільнено. До 5900
США 7,3 (усереднено з показників різних штатів) Реєстраційний платіж 33 євро, + збір за викиди для дуже «брудних» авто До 5500 євро на федеральному рівні у вигляді податкового кредиту + 1800 євро у Каліфорнії
Франція 19,6 Реєстраційний збір – залежно від потужності двигуна. Електромобілі звільнено. До 7000
Німеччина 19 Щорічний платіж близько 20 євро, від якого електромобілі звільнено
Японія 5 Початковий платіж залежно від ціни авто, зазвичай складає 5% вартості авто. Електромобілі звільнено Ваговий платіж залежить від маси авто. Електромобілі звільнено.Платіж, що залежить від пробігу. Електромобілі платять 50%. До 6500
Китай 17 Початковий платіж – 10%, акциз, залежний від потужності двигуна та ціни Платіж, що залежить від пробігу та ціни. Електромобілі звільнено До 7200

 

В Україні ціна палива нижча, аніж у Європі, однак, через низькі зарплати, витрати на утримання авто часто сягають 20-30% сімейного бюджету українців. До того ж, як бачимо, рівень ПДВ досить високий, отже, для гарантованого розвитку ринку електромобілів нам потрібні значні податкові пільги.

 

Чому податки суттєво уповільнюють ринок електромобілів

Як свідчить дослідження The International Council on Clean Transportation, немає єдиного рецепту “електромобільного буму”: для кожної країни необхідний свій варіант стимулювання. Ось огляд ефективності різних видів сприяння розвитку електромобільному ринку.

ПДВ: У різних країнах ставка ПДВ є різною: від 5% (Японія) до 25% (скандинавські країни). Він нараховується на базову ціну автомобіля, без урахування початкових платежів за реєстрацію авто, але і без урахування дотацій.

Норвегія є єдиною з розглянутих тут, що скасувала ПДВ на електромобілі. У цій країні економія, на прикладі Renault Zoe, становить близько 4500 євро. На всіх інших ринках власники електромобілів мусять заплатити ПДВ більший, ніж за аналогічні традиційні авто, адже електромобілі зазвичай дорожчі. Наприклад, у Німеччині Renault Clio (базова ціна 13 277 євро) обкладається ПДВ 2 523 євро, в той час як за Renault Zoe (базова ціна 21 422 євро) треба заплатити 4070 євро.

Разовий платіж при купівлі/податок при реєстрації: Такий податок є не у всіх країнах, проте його скасування для електромобілів є також гарним інструментом стимулювання їх купівлі. Наприклад, у Нідерландах від цих платежів звільняються не лише електрокари, але й автомобілі з викидами менш ніж 95 г/км (бензин) або 88 г/км (дизель). Інші ринки, у яких пільги початкового платежу дали хороший ефект – це Данія і Норвегія.

Щорічний податок: Ідея цього податку – в тому, щоб компенсувати екологічні, дорожні витрати держави тощо. Тому в деяких країнах електромобілі звільняються і від цього платежу. Проте якщо пільги вичерпуються лише цим – ефекту замало. У Німеччині, наприклад, щорічний податок розраховується, виходячи з викидів вуглекислого газу і об’єму двигуна. Електромобілі звільняються від сплати податку протягом 10 років з дати першої реєстрації. Тим не менш, економія відносно невелика: 20 євро на рік у разі Renault Zoe. У Нідерландах ефект кращий: щорічна економія в разі Renault Zoe складає близько 380 євро.

Субсидії найбільш ефективні як місцеві заходи. Коли міські адміністрації прагнуть дегазувати простір, вони зазвичай встановлюють доплати за авто, зареєстровані у цих регіонах. Зокрема, у Нідерландах окремі міста доплачують 2-3 тис євро за реєстрацію автомобіля, намагаючись зробити своє повітря чистішим. Місцеві стимули можуть бути і ширшими, як то безкоштовне користування тунелями, паркінгами, безкоштовна зарядка тощо. Допомагають і інвестиції місцевої влади в інфраструктуру, окремі вимоги міста або регіону щодо рівня викидів, просвітницькі кампанії тощо.

fig2_TCO_Zoe_Clio

На діаграмі розглянуто три принципово різні підходи до електромобільних пільг. У Норвегії скасування ПДВ є настільки відчутним фактором, що дозволяє навіть зберегти для електромобілів щорічні збори, а отже, наростивши кількість цих авто у країни, продовжувати отримувати збори до бюджету. Франція обрала модель одноразового бонусу за електромобілі, який компенсує різницю між ПДВ на традиційне авто та на електрокар, проте є меншим за різницю базової вартості цих авто. Ситуацію рятує досить низка ціна на електроенергію у країні, в результаті повна ціна експлуатації лише трохи вища за таку ціну для класичних авто. У Німеччині власники електромобілів економлять лише на щорічному податку, який для за Renault Clio складає 72 євро протягом чотирьох років. Економія на паливі складає 2,838 євро. Однак вищий ПДВ “з’їдає” всі ці переваги, а отже, повна ціна експлуатації для Clio і Zoe складає 18 736 проти 27 081 євро. В огляді не вказано досвід США, де стимули для електромобілів базовані на дотаціях у формі податкового кредиту. У цьому випадку привабливіть електромобілів напряму залежить від розміру дотації: якщо вона перекриває вартість авто, то електромобільний бум працює. Але серед усіх татів тільки Каліфорнія може собі дозволити виплачувати настільки великі суми дотацій.

В Україні скасування початкових платежів не принесе значного результату: збір за реєстрацію в нашій країні скасовано, послуги ДАІ та акциз для електромобілів і так мінімальні: до 500 євро порівняно з кількома тисячами у разі купівлі бензинового авто з пробігом. Так само немає у нас і щорічних зборів. Натомість рівень ПДВ високий. А адресні дотації у більшості країн не можуть покрити різницю вартості між електромобілем і класичним авто. Для України вони мали би скласти близько 7-12 тисяч євро: на подібні ініціативи ніколи не погодилися би розпорядники українського бюджету.

Окрім того, наявність ПДВ в Україні стимулює збереження корупції на митниці: адже в такому випадку імпортерам і далі буде дешевше завозити авто за “сірими” схемами. Те ж саме стосується “податкового кредиту”, який є нічим іншим, як “відшкодуванням ПДВ”, що лишається однією з наймасштабніших корупційних схем.

2 responses on “Які пільги для електромобілів найкращі: світовий досвід

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *