6 05 2015

Коментарі:

0
 Травень 6, 2015
 0
Категорія: Новини

Поняття «автомобіль» і «бензин» в найближчому майбутньому втратять свою стійку спорідненість, вироблену за століття масового поширення двигунів внутрішнього згорання. Автопром звільняється від залізних обіймів нафтової галузі, і все це відбувається на тлі стрімкого здешевлення «чорного золота».

$50 за барель сирої нафти – це наслідок не лише зростання видобутку, як схильна вважати більшість. У світі невпинно падає споживання «чорного золота» – такими є результати дослідження, оприлюдненого Bloomberg New Energy Finance в рамках саміту The Future of Energy (13-15 квітня 2015 року). Важливий внесок в цей процес роблять автомобілі, які стають менш залежними від нафти.

«Якщо говорити про ресурси, ми зараз переживаємо епоху достатку, – вважає засновник BNEF Майкл Лібрайх. – Ми маємо дешеву нафту, дешевий газ, дешеву відновлювану енергію. Такого у людства не було протягом багатьох десятиліть». Тим не менш, здешевлення нафти і, як наслідок, бензину та дизпалива не ведуть до початку «золотої ери» американських масл-карів та інших подібних авто, для яких розхід пального – річ абсолютно несуттєва. Автомобілі змінюються, причому за їхньою динамікою не встигають постачальники енергоресурсів.

Renewable Energy finance forum wall streetДинаміка споживання і виробництва нафти з 1970 року (джерело bnef.com)

Видобуток проти споживання: хто кого?

З 1982 розу споживання нафти невпинно зростало, випереджаючи видобуток. В 2006 році цей процес зупинився, після чого стався обвал до рівня кінця 1990-х. Натомість, виробництво «чорного золота» стабілізувалося в тому ж 2006-му, а з 2010-го почало стрімко зростати.

Причину цього процесу, який ми спостерігаємо і по сьогодні, слід шукати в зміні споживання пального автомобілями. «Це глобальний феномен», – вважає Майкл Лібрайх. З 1990-го по 2000-й роки середній розхід бензину для авто в США становив 9,2 л/100 км. В 2001-му навіть сталося деяке зростання до 9,6 л/100 км. Останні 13 років, які охоплює дослідження, розхід пального лише падає. На даний момент середній американський автомобіль споживає 7,4 літри на «сотню», це на 29% краще за результати початку століття.

Постійне покращення ефективності транспорту стало такою ж звичною річчю, як перманентне нарощування потужності персональних комп’ютерів. Очевидно, що це серйозний головний біль для виробників, які змушені викручуватися всіма способами, щоби вкластися у визначені стандарти. Їх визначає не стільки покупець, який гаманцем голосує за економніше авто, скільки уряди розвинених країн. Так, ще в 2012 році президент США Барак Обама затвердив сенсаційні стандарти ефективності автомобілів на 2025 рік: 4,3 л/100 км! Експерти прогнозують, що виробники не зможуть в реальних умовах вкластися в цей ліміт. Хіба що будуть вдаватися до деяких хитрощів.

Renewable Energy finance forum wall streetЦей графік показує, як змінювалося споживання бензину автомобільними двигунами за останні 25 років (джерело bnef.com)

Електрична панацея

Власне, хитрість автовиробників, на яку вони змушені йти, очевидна: масове переведення виробництва на електрорейки. Це не обов’язково мають бути чисті електромобілі. Гібриди з потужними тяговими літій-іонними батареями, які можна заряджати від мережі, вже зараз спроможні видавати результат економності на рівні 2 л/100 км. Так, це споживання пального в ідеальних та непостійних умовах, далеких від середьнозваженого, але воно дасть змогу виробникам вкластися в суворі майбутні норми ефективності транспорту.

Зараз частка електромобілів та під’єднуваних гібридів у світі все ще дуже мала: 1,2 мільярди авто з ДВЗ проти 750 тисяч машин на електротязі. Контраст буде ще більш разючим, якщо прибрати з цих 750 тисяч гольф-кари, електричні квадроцикли та інші транспортні засоби, непридатні для їзди дорогами загального користування.

Однак тут важлива не частка електрокарів на даний момент, а динаміка зростання цього сегменту. Такі електромобілі, як Nissan Leaf, Chevrolet Volt (обидва випускаються з 2010 року) і Tesla Model S (з 2012 року) зробили ринок електрокарів одним з найбільш динамічних у світі. З 2011 року кількість таких авто зросла в п’ять разів. За прогнозом Navigant Consulting, в 2020-му щорічні світові продажі авто на електротязі становитимуть 3,8 мільйонів одиниць.

Електромобілі стають масовими і продаються вже сотнями тисяч, відповідно, знижується вартість їхнього виробництва. А саме тягових літій-іонних акумуляторів. В 2007 році 1 кВт*г батареї коштував близько $1000, зараз средньоринкова ціна впала до $410. Очікується, що за 2-3 роки прайс на 1 кВт*г впаде ще мінімум удвічі. З аналогічною швидкістю дешевшають сонячні панелі, тому найближчим часом нова батарея Tesla Powerwall як частка домашньої електростанції виглядатиме цілком доступною не лише для мешканців США та розвинених країн Європи.

За матеріалами bloomberg.com

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *