Про що сваряться і з чим погоджуються на ринку електромобілів

13 06 2016

Коментарі:

0
 Червень 13, 2016
 0

А також 5 відповідей на запитання щодо електромобільних пільг в Україні. Записано за учасниками круглих столів 9-10 червня.

Ринок і влада не почули одне одного

Український ринок електромобілів іще зовсім невеликий – його річний обсяг заледве перевищує $28 млн, і здавалось би, учасникам треба разом працювати над просуванням нового виду транспорту, тоді на кожного чекає успіх. Проте вже зараз є учасники, які намагаються перетягувати ковдру. А оскільки поки що нема чого особливо перетягувати, то результат буває смішним.

9-10 червня у Києві, один за одним, пройшли два круглих столи, присвячені скасуванню ПДВ на електромобілі. Перший – у будівлі комітетів Верховної Ради, другий – на виставці PluginUkraine в КиївЕкспоПлазі. На першому були присутні депутати, представники міністерств, асоціації ВААІД – проте не було жодного представника ринку, окрім керівників компанії “Оксіджен”. Ну і ще Запорізького автомобільного заводу. На другому круглому столі були майже винятково представники ринку: команди різних фірм, які продають електрокари, зарядні станції, допомагають переобладнувати авто.

Нардепи групи “Депутатський контроль” кілька разів заперечували, що пов’язані з фірмою “Оксіджен”, проте круглий стіл показав, що це не так. Ми не знаємо, яка форма цього зв’язку, проте ініційований ними круглий стіл було організовано піарниками “Оксіджена”. Схоже, метою круглого столу було позиціонувати перед владою компанію Олександра Вовка як єдиного захисника екологічного транспорту. Хоча його компанія на ринку – лише 3 місяці.

В результаті, круглого столу як такого не вийшло: на цьому заході тільки представники Міністерства фінансів не були категорично “за” електромобільні пільги, а представників нафтового лоббі на зустріч ніхто не запрошував. Отже, дискусії майже не було, учасники вирішили подати до парламенту законопроект із правками представника ЗАЗу, і на тому розійшлися.

Щоправда, голова асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко запевнив, що у Верховній Раді буде навіть не проста, а конституційна більшість за прийняття цього законопроекту. Особливо якщо туди буде додано поправки на користь вітчизняних виробників. Але всі оригінальні думки, які звучали на другому круглому столі – про стратегію розвитку електромобільного ринку, яку потрібно розробити, про те, куди краще спрямувати “кіотський” мільярд, який нашій державі треба “освоїти” – всі ці міркування влада не почула, бо її на цьому галузевому заході не було.

 

Чому треба скасовувати ПДВ на електромобілі, а не на ліки або комунальні послуги?

Валерій Пекар, співголова платформи “Нова країна”

Є таке загальне правило управління державою: якщо ми хочемо досягти результату, то підтримувати треба інновації, а не пенсіонерів. Якщо в нас є вибір, кому дати пільги, то треба з’ясувати, хто буде визначати наше майбутнє за 5, 10, 30 років.

Іншими словами, якщо ваш корабель тоне, і у вас є лише один рятівний жилет – треба видати його тій одній людині, яку треба врятувати. А якщо цей жилет розрізати по маленькому шматочку для кожного пасажира – ви не врятуєте нікого.

І я не вірю у державні гроші, за які будуватимуться зарядки. Держава повинна не витрачати гроші на подібні проекти, а зробити умови для підприємців, щоб вони будували зарядки. Так само, к скасування ПДВ – це створення умов для імпортерів та виробників авто.

 

Скасування ПДВ – це, напевно, великі збитки для бюджету?

Олександр Вовк, генеральний директор Oxygen Group.

Втрати бюджету від скасування ПДВ при ввозі електромобілів будуть незначними. Наприклад, за підсумками минулого року, надходження за цим пунктом склали трохи більше 20 млн грн. При цьому процвітає корупція: седан Tesla Model S завозять за ціною $3,1 тис, а потім продають за $80 тис».

 

Для чого електромобілям пільги, цей ринок і без того розвивається в геометричній прогресії?

(фактично, так звучало заперечення представників міністерства фінансів щодо надання пільг для електромобілів).

Віталій Сташук, народний депутат від “Фронту змін”.

Якщо подивитися на зростання ринку у відсотках – воно дійсно вражає. Але ви подивіться, який відсоток від загальних продажів авто складають електромобілі в Україні? Адже саме цей показник є важливим для електромобільних держав світу. У Норвегії він досягав 20%. Нам поки що до такого далеко, і ми повинні ставити собі такий план. Для цього і потрібні пільги.

 

Чи вирішить скасування ПДВ на електромобілі усі проблеми ринку?

Олександр Кравцов, CEO Electrocars

Днями я здивовано прочитав, що Польща планує вивести на свої дороги 1 млн електромобілів за 10 років. І я замислився: коли в Україні ми зможемо досягти такого результату?

Наприкінці 2015 року Верховна Рада скасувала для електромобілів імпортне мито. Це рішення запустило наш ринок, зробило можливою сьогоднішню виставку. І якщо більше нічого не змінювати то за нинішній рік у нашій державі буде продано трохи більше тисячі електрокарів. За 10 років – 15-20 тисяч. Але навіть скасування ПДВ не зробить електромобіль доступним. Якщо його ухвалять – річні продажі стрибнуть до якихось 2 тисяч. Адже нещодавно для нас знизили акцизи на імпортні автомобілі. А отже, якщо українці думатимуть про економію, а не про екологію, вони будуть купувати “брудні” імпортні авто.

Отож, ПДВ – це не кінцева наша мета. Скасування ПДВ навіть не потребує дискусії: його конче треба ухвалити. Але для українського ринку потрібно набагато більше, потрібні всі ті заходи, які запроваджуються в ЄС.

Наприклад, встановлення електромобільних зарядок. Зараз воно у нашій державі відбувається несистемно, за бажанням бізнесу. Нам потрібно скласти програму розвитку зарядної інфраструктури. Можливо, не треба інвестувати туди бюджетні гроші – в європейських країнах це зазвичай не дає потрібного результату, але треба полегшити бізнесу таке встановлення.

Далі. Невдовзі ми збираємося освоїти мільярд “кіотських” коштів, отриманих нами за продаж парникових квот. Кабмін уже заявляв, що купить на них додаткову партію Toyota Prius для поліції. Але ж ці авто в Японії вже не котуються! Я розумію, що Nissan Leaf для поліції не підходить, там потрібна можливість їздити довго. Тому нехай це будуть гібриди, але сучасні, під’єднувані.

Ну і, нарешті, треба стимулювати українське виробництво. Якщо ми не зможемо переконати Ілона Маска інвестувати у нашу країну, то треба принаймні затягти сюди китайців. У нас зарплати тепер уже нижчі, ніж у Китаї – нехай вони будують тут виробництво за своїми дешевими технологіями.

 

Коли всі українці пересядуть на електромобілі?

Заступник голови правління корпорації “Укравто” з виробництва Олег Папашев:

Основна проблема ринку – не в тому, що в нас нема інфраструктури або низька ціна. А в тому, що більшість українців навіть комунальні послуги не має можливості оплатити. Вони змушені оформлювати субсидії. Тому перша задача держави – в тому, щоб були робочі місця, і гідно зростали доходи населення. Виходить, що проблема електромобілів – не сама по собі, це комплексна проблема, отже, потрібна стратегія її вирішення, затверджена Верховною Радою і взята до виконання Кабінетом міністрів.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *