Як заряджати електромобіль?

2 04 2015

Коментарі:

3
 Квітень 2, 2015
 3
Категорія: Новини, Статті

Побутує стереотип, що для зарядки електрокара чи під’єднуваного гібрида потрібні особливі і дорогі зарядні пристрої, сучасна електромережа с великим запасом потужності та інші речі, яких «у нас в Україні ще нема». Все це дурниці.

Головною перевагою електрокарів є можливість заряджати їх будь-де, де є звичайна побутова електромережа. Більшість таких авто пристосовані для зарядки двома способами: змінним або постійним струмом. Останній призначений для під’єднання до станцій швидкої зарядки на кшталт CHAdeMO, яких в Україні справді поки що немає. Отже, більшість цієї статті буде присвячена «повільним» зарядкам. 

Домашня робота

Наповнення тягової батареї змінним струмом вимагає наявності зарядного пристрою, вбудованого в кожний електрокар. Більшість електричних авто заряджаються пристроєм потужністю 3,3 кВт. Це не так і багато. Приміром, потужність хорошого електрочайника може становити 2,2-2,4 кВт.

Roadster_2.5_chargingНайпростіший і найбільш поширений спосіб зарядки електричного авто – в гаражі від звичайної розетки

Стандартна розетка побутової електромережі видає 220/230 Вольт, 16 Ампер. Відповідно, вона дозволяє безпечно під’єднувати прилади потужністю до 3,5 кВт. Наш електрокар впритул вписується в цей ліміт.

У деяких людей виникне питання: а що робити, якщо я живу в селі, де апгрейд електромережі не робили з часів її прокладення? Старі радянські стандарти 1960-х обмежували потужність побутової мережі окремого помешкання на рівні 5 кВт. В сучасних квартирах та приватних будинках ця планка піднята до 15 кВт. Отже, електрокар можна заряджати навіть на дачі з доісторичною електромережею.

Renault_55301_global_enФірмовий зарядний шнур для електрокарів Renault. Погодьтесь, мало відрізняється від зарядки для ноутбука

Типи зарядки

Останнє питання, яке треба прояснити перед стартом домашньої зарядки електрокара: чи потрібен спеціальний шнур? Так, потрібен. Він обов’язково входить в комплект з автомобілем і виглядає як зарядний пристрій до немаленького ноутбука. Окрім власне зарядки, він слідкує за процесом «заливки» батареї та має відповідний захист у випадку критичних ситуацій (тобто вбудовані запобіжники).

Нарешті, можна починати заряджатися. Загалом розрізняють чотири режими «заправки» електромобіля (в англомовній термінології Mode). Американська класифікація способів зарядки простіша і містить лише три рівні (Levels): звичайна домашня розетка, спеціальна домашня розетка з потужним струмом і швидкозарядна публічна станція.

Mode 1 – найбільш базовий. Це зарядка змінним струмом від побутової мережі, коли в звичайну розетку вмикається кабель без додаткових захисних пристроїв. Він не гарантує безпеки у разі перегріву кабеля/розетки чи короткого замикання, тому не використовується в сучасних електромобілях. Час зарядки стандартного електрокара з батареєю у 20-25 кВт*г становить 6-8 годин.

Mode 2 – те ж саме, що і перший варіант, але із застосуванням фірмового кабелю із захистом. Він слідкує за тим, щоби не було короткого замикання чи перегріву кабеля, за допомогою примітивних світлових індикаторів інформує про процес заряду. На відміну від зарядних пристроїв, скажімо, ноутбуків, здатних працювати в діапазоні напруги 100-240 Вольт, автомобільні зарядки розраховані або на Європу (220/230 Вольт), або на США (120 Вольт). Якщо ти купив в Штатах Nissan Leaf з американською зарядкою, тобі доведеться поміняти її на європейську.

IMG_2680Одна з публічних зарядних станцій для електрокарів виробництва української компанії E-Line. Вона поєднує всі можливі варіанти зарядки змінним струмом: від найповільнішого до максимально швидкого

Mode 3 – зарядка змінним струмом підвищеної потужності із використанням окремої розетки, яка по суті є спеціальною зарядною станцією. Вона має необхідний захист, слідкує за процесом заряду, а під’єднання авто здійснюється через вбудований в неї кабель з відповідним конкретному електрокару роз’ємом. Розетка типу Mode 3 може бути встановлена будь-де – дома, в офісі, на вулиці. Звісно ж, це має робити професійний електрик. Залежно від типу використаного кабеля (однофазного або трифазного), зарядка може видавати від 7,2 до 43 кВт. Відповідно, час «заправки» стандартного сучасного електрокара становитиме від 4 годин до кількадесят хвилин.

До речі, подібні станції – домашні і публічні – виготовляє українська компанія E-line. Саме така зарядка була встановлена недавно поблизу столичного ресторану «Прага» та ТРЦ «Арт Мол».

IMG_2684Щоби скористатися такою електрозаправкою, потрібно прикласти карту доступу (видається адміністрацією компанії, на території якої встановлена станція). Наразі всі публічні зарядні станції в Україні є безкоштовними

Нарешті, Mode 4 – найшвидший на даний момент спосіб зарядки електрокара. На відміну від попередніх варіантів, тут використовується постійний струм. Популярний японський стандарт зарядної станції CHAdeMO видає до 62,5 кВт енергії, що дозволяє зарядити акумулятор стандартного електрокара за 20-30 хв. Тесла оснащує свої авто великими за ємністю батареями (60 або 85 кВт*г) і використовує свій спосіб швидкої зарядки. Фірмові станції Tesla Supercharger видають 135 кВт електроенергії.

Зарядка способом Mode 4 має свою особливість: по факту акумулятор швидко наповнюється лише на 80%, решта 20% ємності заливаються дуже повільно. Це зроблено для того, щоби не пошкодити тягову батарею.

Швидкозарядних станцій для електрокарів в Україні, на жаль, поки немає. Вони досить дорогі (від $15-20 тис) і вимагають серйозної підготовки електромережі. В подвір’ї власного будинку таку заправку не поставиш. Тим не менш, вже наступного року Tesla Motors планує відкрити дві фірмові станції у Львові і Києві.

3 responses on “Як заряджати електромобіль?

  1. Андрей сказав:

    Добрый день. Подскажите сколько стоит зарядка электромобиля на станциях подзарядки по Украине? А за рубежом?

  2. Володимир сказав:

    І від чого це така благодійність в Україні? Хто це все фінансує?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *