Інвестиції в майбутнє: як уряди різних країн підтримують електромобілі

31 05 2015

Коментарі:

3
 Травень 31, 2015
 3
Категорія: Новини

Загальновідомо, що головний внесок у забруднення довкілля роблять автомобілі з двигунами внутрішнього згорання. Вирішити цю проблему можна поступовим їхнім заміщенням електрокарами з нульовим рівнем викидів. Як це зробити? Цим серйозно заклопотані уряди країн по всьому світі.

Станом на грудень 2014 року у світі зареєстровано 712 000 авто на електротязі – пасажирських, комерційних та вантажних. Наразі це лише 0,06% від загального авторинку планети, але і ця цифра була би недосяжна без урядового стимулювання сегменту електромобілів та під’єднуваних гібридів. Насправді, таку роботу деякі країни проводять досить давно, однак її результати «вистрілили» лише останнім часом. В 2011 році було реалізовано 45 000 електрокарів, в 2013 – більше ніж 200 тисяч. Продажі авто на електротязі щороку як мінімум подвоюються.

Driving electrification: A global comparison of fiscal incentive

Динаміка продажів електрокарів та під’єднуваних гібридів з 2009 по 2013 рр. Джерело тут і далі – ICCT

Чому громадяни Норвегії, Нідерландів, США, Японії та інших країн масово пересідають на електромобілі, які на даний момент відчутно дорожчі у виробництві за бензинові аналоги? Тому що уряди цих країн підтримують їх податковими пільгами, разовими виплатами, звільненням від різних постійних витрат (паркування, дорожній збір, проїзд платними автобанами тощо). Це – світовий тренд цивілізованих країн, і бути осторонь нього неприпустимо.

Як це працює

Існує два способи державного стимулювання продажів електрокарів. Перший – це прямі субсидії або ж разові виплати під час купівлі автомобіля. Яким авто давати бонуси, кожний уряд вирішує по-своєму, однак більшість відштовхується від рівня викидів СО2. Приміром, у Франції автомобілям з рівнем викидів СО2 до 20 г/км виплачують разовий бонус у 7000 євро, а машинам, які вписуються в рамки 21-50 г/км (це більшість під’єднуваних гібридів) – 5000 євро. В той же час уряд Китаю у виплаті прямих субсидій базується на запасі ходу на електротязі. Так, Renault Zoe з автономністю у 210 км може претендувати на бонус у 6000 євро, а гібрид Volvo V60 PHEV (запас ходу – 50 км) – на 4200 євро. Прямі субсидії застосовують такі країни, як США, Франція, Японія, Швеція, Великобританія, Китай.

Другий шлях підтримки електромобільної галузі – фіскальне стимулювання. Тут уряди також діють по-різному, залежно від системи оподаткування транспортних засобів. Деякі країни, як, наприклад, Норвегія, не стягують ПДВ, яке тут становить 25%. Поширений спосіб стимулювання ринку – звільнення від податку під час першої реєстрації, який вираховуєтсья залежно від потужності двигуна, маси авто, рівня викидів СО2 та інших параметрів. В деяких країнах він може сягати 20-25% вартості авто. Ще один варіант підтримки галузі – звільнення від щорічних дорожніх зборів. Нарешті, електрокари та під’єднувані гібриди часто підтримують різними пільгами: безплатне паркування та проїзд автобанами, дозвіл пересування виділеними смугами для громадського транспорту тощо. До фіскального стимулювання вдаються Нідерланди, Франція, Японія, Швеція, Німеччина, Великобританія та інші країни.

Driving electrification: A global comparison of fiscal incentive

Порівняння витрат 4-річного володіння бензиновим Renault Clio та електричним Renault Zoe. Зелені цифри – це урядові стимулювання, покликані знизити вартість електрокара. Всі дані за 2013 рік

Норвегія

Ця країна є світовим лідером з поширення електромобілів. Станом на березень поточного року майже кожне четверте продане тут авто – електрокар або під’єднуваний гібрид. В Норвегії дуже високі транспортні податки (ПДВ у 25%, разовий реєстраційний збір, щорічний дорожній податок), які сягають 50% вартості авто. Електрокари звільненні від ПДВ та разових реєстраційних зборів, а щорічний дорожній збір знижений усемеро (50 євро проти 350). Також електрокари можуть безкоштовно паркуватися в містах та не оплачувати проїзд автобанами. Результат фіскального стимулювання – електрокар Nissan Leaf коштуж стільки ж, як і 1,2-літровий VW Golf. При цьому щорічні витрати на бензинове авто (пальне, парковка, автобани) непорівняно вищі.

Під’єднувані гібриди в Норвегії мають зовсім незначну урядову підтримку (мінус 15% оподаткування залежно від маси авто, що входить в загальний разовий реєстраційний збір). Відповідно, вони не надто поширені в цій країні: 3 569 зареєстрованих гібридів проти 49 296 електрокарів (інформація станом на березень 2015 року).

Нідерланди

Ця країна також обрала фіскальне стимулювання ринку електрокарів, а не разові субсидії. Уряд Нідерландів має стратегію розвитку такого ринку з чіткими цілями: 20 000 авто на електротязі в 2015 році, 200 тисяч – в 2020-му і 1 мільйон в 2025. Остання цифра є дуже серйозною планкою, враховуючи, що населення країни – лише 17 мільйонів.

Станом на грудень 2014 року в Нідерландах зареєстровано 45 020 електрокарів та під’єднуваних гібридів. Останніх значно більше: майже 37 тисяч гібридів проти 8000 електрокарів. Уряд в рівній мірі підтримує чисті електрокари та під’єднувані гібриди, тому таке співвідношення – результат ринкового балансу між попитом та пропозицією. Невеликі розміри країни та розвинена мережа зарядних станцій дозволяють з комфортом експлуатувати авто з обмеженим запасом електричного ходу.

При реєстрації автомобіля голандці платять ПДВ (21%), разовий реєстраційний податок (залежить від рівня викидів СО2, з електрокарів та гібридів не стягується) та щорічний дорожній збір (залежить від ваги авто, типу пального та рівня викидів СО2. З електрокарів та гібридів не стягується). Вищевказані податкові пільги економлять власникам авто на електротязі в середньому 5300 євро за 4 роки. До цього треба додати безплатне паркування в містах, переважно безкоштовні зарядні станції та інші місцеві ініціативи. Приміром, влада Ротердаму виплачує разові 1450 євро тим власникам електрокарів, які встановлять домашню зарядку з використанням «зеленої» енергії (вітряк, сонячні панелі тощо).

Driving electrification: A global comparison of fiscal incentive

Загальна сума урядового стимулювання (субсидії та податкові пільги) для електрокара Renault Zoe

США

За рівнем оподаткування транспорту Сполучені Штати є однією з найбільш вільних країн світу. Володіти автомобілем тут в рази дешевше, ніж в тій же Норвегії. При купівлі авто сплачується ПДВ (7,3% в середньому по країні, в деяких штатах – нульовий), реєстраційний збір в розмірі 33 євро, додатковий податок для автомобілів з великими витратами пального.

Щоби американці все ж користувалися електрокарами, а не лише своїми улюбленими пікапами, уряд застосовує прямі субсидії. Це не «живі» гроші на руки, а податкові гранти на певну суму, яка залежить від ємності тягової батареї. Базовою є субсидія у $2500 за авто з акумулятором на 4 кВт*г, максимальний рівень урядової підтримки – $7500. На першу суму може розраховувати покупець Toyota Prius PHEV, на другу – майбутній власник Nissan Leaf та Chevrolet Volt.

Штат Каліфорнія з особливою турботою ставиться до електрокарів. Окрім урядової податкової субсидії, тут ще надається окрема 1500-доларова знижка на придбання авто на електротязі. Це сильно пожвавлює продажі чистих авто: в Каліфорнії зареєстровано майже 40% усіх електрокарів та під’єднуваних гібридів, реалізованих на ринку США.

Китай

В Китаї діє змішана система урядової підтримки електрокарів: є і прямі субсидії, і фіскальне стимулювання. Програма діє з 2009 року і поширюється як на електрокари і під’єднувані гібриди (тут їх називають NEV – New Energy Vehicle), так і на звичайні авто з невеликими витратами пального. Плани китайського уряду наступні: 500 тисяч NEV до кінця 2015 року, 5 мільйонів до 2020-го.

Система оподаткування транспорту в Китаї включає ПДВ (17%), податок на придбання (10%), разовий акцизний податок (залежить від об’єму двигуна), щорічні дорожні збори (залежать від об’єму двигуна та вартості авто). Електрокари та під’єднувані гібриди звільняються від цих щорічних оплат, власники звичайних гібридів мають 50% знижки.

Значно більший ефект мають прямі субсидії у розмірі від 4200 до 7200 євро залежно від ємності батареї та, відповідно, запасу ходу. Вони виплачуються не покупцеві, а автовиробникові. Слід зазначити, що такі субсидії діють лише у великих містах: Шанхай, Шеньчжень, Ханчжоу та ін.

3 responses on “Інвестиції в майбутнє: як уряди різних країн підтримують електромобілі

  1. Микола сказав:

    Головний внесок у забруднення довкілля все ж роблять не автомобілі з двигуном внутрішнього згоряння, як ви написали, а промислове тваринництво. І ця різниця суттєва. У фільмі “Cowspiracy” наводяться такі цифри – тваринництво несе відповідальність на 51% за всі парникові гази, в той час як транспортний вихлоп – всього 13%

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *