Наступну нафтову кризу спричинять електромобілі

5 06 2016

Коментарі:

0
 Червень 5, 2016
 0
Категорія: Новини

Electrocars представляє переклад відомої статті Тома Ренделла на Bloomberg від 25 лютого 2016.

Так буває з усіма хорошими технологіями: настає час, коли купувати продукти старого зразка більше немає сенсу. Згадайте про смартфони останнього десятиліття, кольорові телевізори 1970-х років, або навіть бензинові автомобілі початку ХХ століття. Прогнозувати такі точки зрушення важко, але коли вони настають, весь світ змінюється.

Наразі скидається на те, що 2020-ті роки будуть десятиліттям електромобіля.

Ціни на автомобільні батареї минулого року впали на 35%, і їхня траєкторія свідчить, що протягом наступних шести років несубсидовані електрокари стануть так само доступні, як і їх бензинові аналоги. Це буде початком масового ринку електромобілів, говориться у новому аналізі ринку електричних транспортних засобів Bloomberg New Energy Finance (BNEF).

До 2040 року електромобілі з великим пробігом на одній зарядці будуть коштувати менше, ніж $22 тис (у сьогоднішніх доларах). 35% нових автомобілів у всьому світі буде мати штепсель.

Зростання ринку електромобілів: прогноз

Зростання ринку електромобілів: прогноз

Цього не відтворюють у своїх прогнозах нафтові компанії – не важко здогадатися, чому. Зараз під’єднувані автомобілі складають 0,1% світового авторинку. Їх рідко можна зустріти на дорогах більшості країн і, як і раніше, вони коштують значно дорожче, ніж аналогічні бензинові машини. Отож, ОПЕК вважає, що до 2040 року електричні транспортні засоби складуть всього 1% автомобілів. Торік головний виконавчий директор ConocoPhillips Райан Ленс заявив, що електромобілі не чинитимуть істотного впливу ще 50 років: ймовірно, до кінця його життя.

Але ось що ми бачимо: у найближчі кілька років Tesla, Chevy і Nissan планують почати продажі електромобілів з великим пробігом і з ціною близько $30 тис. Інші автовиробники і високотехнологічні компанії вкладають мільярди доларів у десятки нових моделей. До 2020 року деякі з них будуть кращими і коштуватимуть дешевше, ніж їх бензинові аналоги. Мета всіх цих стартапів – повторити успіх Tesla Model S, яка у США наразі привабливіша за ціною порівняно зі своїми конкурентами у “великому” класі люкс.

Читайте також: ТОП-5 очікуваних бюджетних електрокарів з ресурсом руху більше 300 км – ОГЛЯД.

Отож, постає питання: наскільки ці автомобілі знизять попит на нафту? А також – коли цей фактор буде досить значним, щоб схилити чашу терезів і викликати чергову нафтову кризу?

Точка кризи у попиті на нафту

Точка кризи у попиті на нафту

По-перше, нам знадобиться оцінка того, як швидко будуть зростати продажі.

Минулого року обсяг продажів електрокарів по всьому світу виріс приблизно на 60%. Це цікаве число, адже приблизно такими самими є прогнози Tesla щодо щорічних темпів зростання продажів до 2020 року. І саме такий темп допоміг Ford Model T витіснити коней в 1910-х роках. Для порівняння, ринкова крива сонячних панелей зараз демонструє зростання близько 50% щороку, а продажі світлодіодних лампочок ростуть приблизно на 140% щороку.

Для початку ми порахували, якими будуть наслідки, якщо зростання і далі складатиме 60% на рік. Ми з’ясували, що електромобілі зможуть знизити попит на нафту на 2 млн барелів на день уже 2023 року. Саме такий профіцит спричинив нафтову кризу 2014 року.

Проте щорічні темпи зростання понад 60% не можуть тривати довго, отже, це дуже агресивний прогноз. BNEF порівняла реалії ринку електрокарів та динаміку вартості їх компонентів, щоб спрогнозувати, коли ціни впадуть достатньо, щоб заманити на цей ринок покупця середнього автомобіля. Якщо використовувати модель BNEF, то ми перетнемо аварійну позначку нафтового ринку у 2 мільйони барелів на кілька років пізніше – 2028 року.

В очікуванні великого краху

В очікуванні великого краху

Прогнози – це, звісно, річ складна. Найкраще, на що ми можемо сподіватися у цій ситуації, – це на більшу точність, ніж у прогнозах нафтової промисловості. “Якщо ви подивитеся на звіти ОПЕК, звіти Exxon, вони прогнозують обсяг продажів електрокарів 2%, – каже аналітик BNEF Салім Морсі, – Отже, відверто не має значення, чи буде цей обсяг на 2040 рік становити 25%, чи 50%. Головне, що це буде масове впровадження електромобілів, якого зараз не визнають нафтовики“.

Аналіз BNEF фокусується на загальній вартості володіння електромобілями, до якої входять не лише початкова ціна, але й технічне обслуговування, витрати на бензин і, найголовніше, вартість батарей.

Акумулятори становлять приблизно третину від вартості електромобіля. Отже, для значного поширення цього виду транспорту необхідна одна з чотирьох речей:

  1. Уряди повинні пропонувати електромобілістам стимули для зниження витрат.
  2. Виробники повинні погодитися на вкрай низьку норму прибутку.
  3. Клієнти мають погодитися платити більше, щоб їздити електричному авто.
  4. Вартість батарей повинна знизитися.

Перші три тенденції є і зараз, але вони не можуть бути стійкими. На щастя, вартість батарей рухається в правильному напрямку.

Це все, що треба знати про батареї

Це все, що треба знати про батареї

Існує також інша сторона електромобільного рівняння: Де отримати на все це електрику? Згідно з обрахунками BNEF, до 2040 року електромобілі будуть споживати 1900 терават-годин електроенергії. Це еквівалентно 10% електроенергії, виробленої людством минулого року.

Доброю новиною є те, що електрика стає чистішою. Починаючи з 2013 року, світ додає більше генеруючих потужностей, що використовують енергію вітру і сонця, ніж тих, що спалюють вугілля, природний газ і нафту, разом узяті. Електромобілі дозволять знизити витрати на акумулювання струму і стануть такими собі складами енергії сонця і вітру, яка надходить непрогнозовано. У прагненні збудувати чистішу електромережу електромобілі та відновлювана енергетика створять взаємовигідне коло попиту.

А як щодо літію та іншої сировини, використовуваної в батареях? BNEF проаналізував ці ринки і виявив, що там проблем немає. До 2030 року батареї електромобілів потребуватимуть менше 1% відомих запасів літію, нікелю, марганцю і міді. Вони вимагатимуть 4% світового кобальту. А після 2030 року, імовірно, виникне нова хімія акумуляторів, яка потребуватиме інших вихідних матеріалів, що зроблять батареї легшими, меншими і дешевшими.

Щоправда, у нафтовиків лишається ще одна підстава для скепсису. Попри очікуваний обвал цін на електромобілі, у світі поки що недостатньо станцій швидкої зарядки для зручних далеких поїздок. Через те багато нових водіїв, які, як очікується, будуть з’являтися в Китаї та Індії, продовжуватимуть обирати бензин і дизельне паливо. Зростання попиту на нафту з боку країн, що розвиваються, може переважити вплив електрокарів, особливо якщо ціни на нафту впадуть до $20 за барель і залишаться там.

Інша невідома у цьому рівнянні, на яку вказує BNEF – це ріст кількості автономних автомобілів і поширення сервісів на зразок Uber і LYFT. Вони виведуть на дороги більше автомобілів, які будуть проїздити понад 20 тисяч миль на рік. Чим більше миль будуть вони проїжджати, тим економічно виправданішими будуть їх батареї. Якщо ці нові послуги стануть успішними, вони можуть збільшити частку ринку електрокарів до 50% нових автомобілів до 2040 року.

Одне можна сказати напевно: коли б не розпочалася нафтова криза, це буде тільки початок. Щороку кількість електромобілів на дорогах буде зростати, а попит на нафту – падати.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *