Як польські популісти "прокололися" на електромобілях: наука для українських політиків

15 06 2016

Коментарі:

0
 Червень 15, 2016
 0

Тональність “електромобільних” планів польської влади викликала шквал критики в пресі

7 червня віце-прем’єр-міністр Польщі Матеуш Моравецький заявив, що за 10 років на дорогах його країни повинен бути мільйон електромобілів. Він заявив, що світ рухається шляхом кардинально економічної перебудови, і Польща має включитися у цей процес, кардинально перебудувавши економіку і налагодивши випуск власних електрокарів.

“Наші плани включають в себе 1 мільйон електромобілів до 2025 року і 2 млрд злотих доходу в рік від продажу енергії”, – заявив чиновник. Остаточні плани мають бути оголошені в липні, а до кінця року має бути запущено фонд електромобільності.

Польські журналісти та експерти написали чимало колонок та аналітичних публікацій на цю тему. Наш моніторинг не виявив жодного прихильного відгук у пресі з цього приводу. Проте ніде критика не стосувалася самих електромобілів, радше популізму польської партії “Право і справедливість”, яка знаходиться нині при владі. На думку колумністів, електромобілі розвивати треба, проте плани в 1 млн є нереалістичними, адже наразі в цій державі електричних транспортних засобів набагато менше, ніж в Україні: за перший квартал 2016 року там продано 20 електрокарів, в той час як в цілому їх заледве більше сотні. Продажі електричних транспортних засобів складають тільки 0,03%.

Нижче ми наведемо декілька цитат польських колумністів та аналітиків, які яскраво демонструють, яких помилок треба уникати українській владі, яка також останнім часом узялася за розіграш електромобільної карти. Не повинно бути голослівних заяв, потрібна чітка стратегія розвитку.

 

Хіба що громадський транспорт

Впливова польська газета Rzeczpospolita у редакційній статті пише, що представлений на минулому тижні план уряду щодо розвитку електромобілів, за оцінкою фахівців автомобільної промисловості, буде важко реалізувати. У крайньому разі успіху вдасться досягнути щодо електрифікації громадського транспорту. Адже зараз зацікавленість польських автомобілістів в електромобілях набагато нижча, ніж у сусідніх країнах, не кажучи вже про таких лідерів ринку, як Норвегія.

З іншого боку, плани уряду можуть бути втілені у частині громадського транспорту. У цій царині проблема зарядної інфраструктури практично вирішена, і у країни є перевага у вигляді виробництва автобусів з електродвигунами в Польщі, зокрема, на заводі Volvo у Вроцлаві. У Варшаві їх уже скоро курсуватиме 20 штук, найближчим часом тендери на їх закупівлю оголосять інші міста.

 

Tesla на польському вугіллі

“Я за електромобілі, але за те, щоб до вирішення цього питання підходили з розумом, заклинання під час прес-конференції або навіть красивої презентації в PowerPoint недостатньо”, – пише директор видання Newsweek Даріуш Цвікляк. Він відзначає, що в країні немає інфраструктури, пишучи що на карту Польщі наразі нанесено 50 громадських пунктів зарядки. Нагадує, що держава повинна передбачити у бюджеті шалені кошти на дотації покупцям електромобілів. Якщо вони складатимуть 10 тис злотих кожному покупцеві – то на мільйон електромобілів їх потрібно буде 10 млрд злотих. Нарешті, він зазначає, що струму у Польщі зараз бракує, до того ж він досі виробляється переважно з вугілля, а уряд щойно перед цим своєю постановою зробив невигідним будівництво електростанцій на альтернативних джерелах. “Отже, без зміни мислення, в тому числі урядового, плани розвивати електромобілізм виявляться тупиковими”, – пише колумніст.

 

Карма вживаних авто

Урядова мета дуже амбітна, каже Джеймс Фарис, президент Асоціації автомобільної промисловості Польщі, в інтерв’ю Polske Radio. Він каже, що поляки все ще купують переважно уживані автомобілі.

“Нових автомобілів продається близько 350 тисяч, але на обліку у Польщі їх залишається приблизно на 10% менше, тому що у нас досить великий реекспорт. Можна сказати, що близько 320 тисяч нових автомобілів потрапляє на польські дороги, а в той же час 700-800 тисяч – це продажі старих авто. Якщо взяти до уваги ці дані, то питання про те, яка частина з тих, хто купує нові машини – тому що, звичайно, ті, хто купує старі автомобілі, не будуть зацікавлені в покупці нового електричного автомобіля – буде в змозі платити щонайменше удвічі більше для електричного транспортного засобу. Я думаю, що принаймні зараз, лише деякі люди обирають таке рішення”, – каже експерт. Тобто, як бачимо, в Польщі є та сама проблема з попитом, що і в Україні. Проте, у нас ця ситуація вирішуєтся по-іншому, адже українці купують багато вживаних електрокарів.

 

Республіка – це влада ПіС плюс електромобілі

Якщо в Польщі насправді є умови для виробництва електромобілів, то це скоріше би виявили приватні підприємці, а не міністерські чиновники, пише публіцист Gazeta Wyborcza Вітольд Гадомський. Він цікавиться, що, на думку віце-прем’єра Моравецького, буде перевагою польської промисловості перед конкурентами, що також виробляють електромобілі?

“Матеуш Моравецький може скликати конференцію найбільших підприємців і сказати їм: панове, мої розрахунки показують, що ви добре зароблятимете на виробництві електромобілів. Боюся, що підприємці будуть ввічливо посміхатися, казати, що пропозиція віце-прем’єр-міністра дуже цікава, але у них є свої власні плани”, – пише колумніст.

“Звичайно, держава може стимулювати виробництво такого виду авто, обіцяючи субсидії, пільгове оподаткування та великі державні закупівлі. Але це не означає, що польські виробники будуть конкурентоспроможними на світових ринках. Субсидування виробництва урядом – це не шлях до модернізації економіки”, – запевняє він. Тому схиляється до думки, що влада буде схиляти до виробництва електрокарів державні підприємства.

“Швидкі кроки назад до комуністичної епохи. Або ж, перефразовуючи класика: “Республіка – це влада ПіС плюс електромобілі”, – іронізує Гадомський.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *